Nytårskoncert – 1. opførelse, søndag d. 17. jan. kl. 14.30, Kultunariet i Haslev

NYTÅRSKONCERT med den svenske sopran Amelia Jakobsson og Ensemble Storstrøm i et program fyldt med festlige løjer og nytårsmusik af f.eks. Strauss, Léhar, Lumbye m.fl.

Koncerterne varer en time og spilles uden pause. Fra kl. 14, inden denne koncert, bydes der på vin og kransekage.

Efter anden koncert, der begynder kl. 16.30, bydes der på det samme traktement kl. 17.30. Der sælges 90 billetter til hver koncert, så alle kan sidde med passende afstand til hinanden.

BEMÆRK, at hvis du hellere vil deltage i 2. opførelse kl. 16:30, så skal du vælge det andet arrangement (klik her).

Nytårskoncert – 2. opførelse, søndag d. 17. jan. kl. 16.30, Kultunariet i Haslev

NYTÅRSKONCERT med den svenske sopran Amelia Jakobsson og Ensemble Storstrøm i et program fyldt med festlige løjer og nytårsmusik af f.eks. Strauss, Léhar, Lumbye m.fl.

Koncerterne varer en time og spilles uden pause.

Efter denne koncert, der begynder kl. 16.30, bydes der på bydes der på vin og kransekage kl. 17.30. Der sælges 90 billetter, så alle kan sidde med passende afstand til hinanden.

BEMÆRK, at hvis du hellere vil deltage i 1. opførelse kl. 14:30, så skal du vælge det andet arrangement (klik her).

Ensemble Storstrøm, onsdag d. 24. februar kl. 20, Vemmetofte Kloster

”En vinterfantasi med fugle”. Fem musikere fra ENSEMBLE STORSTRØM: Sam Howie, klarinet, Gunnar Eckhoff, fagot, Stéphane Tarn Ngoc,violin, Tobias Gørvild Lautrup, cello, og Jakob Westh, klaver, spiller Beethovens klavertrio opus 121a (”Kakadu”-variationer), og Johs. Brahms klarinettrio a mol, opus 114.

Trioen blev uropført i Berlin i januar 1892 med Richard Mühlfeld som klarinettist. Brahms kaldte Mühlfeld for ”min kære nattergal”.

Efter pausen spiller de 12 “billeder” for forskellige instrumentsammensætninger af klarinet, fagot, violin, cello og klaver med titlen ”Winter Pages ”. Her forvandler komponisten sine drømme, tanker og forestillinger om vinter, og hvad vinteren gør ved os, til musik. En af satserne bærer titlen ”Fugle ved vinterskumringen.”

Gustav Piekut, mandag d. 15. marts kl. 20. Vemmetofte kloster

”Her er en 23-årig musiker, der spiller som en international stjerne”, skrev POLITIKENS musikanmelder Thomas Michelsen i fjor om danske Gustav Piekut, der samtidig blev udnævnt til årets P2 talent .

”Efter min mening er han det største klavertalent, vi har haft herhjemme længe”, skriver Neel Teilmann. Gustav udkom i 2019 med sin debut-CD med Beethovens Diabelli-variationer og fik fremragende anmeldelser i både danske og internationale medier.

Faxe Kunst- og Musikforening er stolte af at kunne præsentere Gustav Piekut i et program med bl. a. Beethovens klaversonate i As-dur opus 110 og Rachmaninov´s store sonate nr. 2 i b-mol opus 36.

Operettekompagniet, søndag d.18. april kl. 15, Kultunariet

Operettekoncert med OPERETTEKOMPAGNIET: Thomas Koppel, tenor, og Carol Conrad, klaver, i selskab med tre unge stjernetalenter: Sopranen Cassandra Lemoine, mezzo’en Sidsel Aja Eriksen og tenoren Jonathan Koppel, søn af Thomas.

Ingen tvivl om, at disse fem kunstnere har netop det program til os , som vi trænger til midt i april , hvad enten vi stadig er midt i en coronatid, på vej ud af den, eller helt ude af den. De har en dejlig evne til at blande gammelkendte toner, som mange af os kan nynne med på, med helt nye og “friske varer”, som hurtigt kan gå hen og blive hits for vore efterkommere. Velkommen til en festlig eftermiddag!

Morten Kargaards Septet, søndag d. 29. august kl.15, Kultunariet.

Eftermiddagskoncert med MORTEN KARGAARDS SEPTET: Mette Termansen, obo, Karen Johanne Pedersen, violin, Kirstine Elise Pedersen, cello, Lars Johnsen, kontrabas, Maj Berit Guassa, trompet og flygelhorn, Jakup Lutzen, viola, Morten Kargaard, guitars.

Alle musikere er klassisk uddannet, hver med en personlig tone og åbensindet tilgang til ny musik. Musikken er påvirket af det skandinaviske åbne landskab og skønhed, hvor tankerne kan falde på malerierne fra P.S. Krøyer og Nordsøens styrke og skønhed.

Mette Greiffenberg, søndag d. 19. september kl. 15, Vindbyholtgaard

Programmedarbejder METTE GREIFFENBERG fra DR P2 fortæller om kvindelige komponister, når Leif Hasles Fond og Faxe Kunst- og Musikforening inviterer til en eftermiddag i kvindelige komponisters tegn.

Vi ved, at kvindelige billedkunstnere har haft vanskeligt ved at udfolde sig kunstnerisk. Dette gælder også kvinder indenfor den klassiske musik. Hvor mange KVINDELIGE KLASSISKE KOMPONISTER kan du forresten nævne? Tre eller 10? I den klassiske musiks mere end 1000 år lange spor, er det meste af den musik, der er blevet skrevet ned, spillet og er kendt, komponeret af mænd.

Men de er der, de kvindelige komponister. Vi dykker ned i den store skattekiste af klassisk musik og lytter til musik skabt af den anden halvdel af jordens befolkning. Skriver kvinder på en anden måde end deres mandlige kolleger, og hvilke forhold har haft og har betydning for, hvordan balancen er i musiklandskabet.

 

Den Danske Klarinettrio, mandag d. 11. oktober kl. 20 i Vemmetofte kloster

Koncert med DEN DANSKE KLARINETTRIO: Tommaso Lonquich, klarinet, Jonathan Slaaato, cello, Martin Quist Hansen, klaver.

De to sidstnævnte er nok bedst kendt fra Trio Ondine og deres talrige priser og koncerter over det meste af jordkloden. Tommaso er soloklarinettist i Ensemble Midtvest i Danmark og ved
Lincoln Center Chamber Music Society i New York. Han er kendt som en ”formidabel klarinettist ” (Mundo Clásico), og rost for sin ” overdådige tone”. Ved koncerten i Vemmetofte spiller de musik af bl.a. Gabriel Fauré og Francis Poulenc.

Løvehavehus Kvartetten, mandag d. 8. november kl.20 i Vemmetofte Kloster

Koncert med LØVEHAVEHUS KVARTETTEN: Karen Johanne Pedersen, violin, Jacob Shaw, cello, Ida Nystad og Magnus Wenzel Most, klaver.

Foto: Jacob Shaw, Karen Johanne Pedersen, Magnus Wenzel og Ida Nystad

De to kunstnerpar, bosiddende i henholdsvis Scandinavian Cello School på Stevns og “Løvehavehus” ved Sorø, gav forrige august en forrygende kammerkoncert for åbne døre og vinduer i Løvehavehus, med tilhørerne siddende både inde og i haven. På programmet stod musik af Johs. Brahms, spillet med en nerve og en intensitet, der nærmest gav tilhørerne gåsehud. Nu skal vi møde de højt uddannede musikere i et rent ”indendørs” program i klostrets herskabelige omgivelser. Om Brahms stadig er med på programmet, er endnu uvist.